FABRIKKEN Afd. AC #13: Lise Nørholm
“Må min aske blive spredt i Amager Centret”, 2024
Placering: Høje Gågade, mellem Føtex og Elgiganten.
28. august 2024 – 31. januar 2025
AmagerCentrets slogan ”Vi er Amager og dit lokale shoppingcenter” har altid ræsonneret i Lise Nørholm. Derfor har hun arbejdet aktivt med Centret, dets kultstatus og sin egen nære tilknytning til centret med dette stedspecifikke bidrag til FABRIKKEN Afd. AC.
Mellem butiksfacader, info-skærme og tilbudsskilte ruller en tekst ganske roligt på et lysskilt i Høje Gågade, et sted mellem Føtex og Elgiganten. ”må min aske blive spredt i Amager Centret” står der hvidt på grønt. Værket er monteret i samme såkaldte ”galge” som centrets egen skiltning.
Lise Nørholm har skabt et lysværk til Amager Centret, der på fineste vis blander sig med rummets skilteskov og imiterer de velkendte ”EXIT” skilte. Budskabet kan læses både som et spørgsmål og som et ønske. Måske opdager man skiltet som gæst i centret og undre sig over værkets betydning.
I centrets hyper-kommercielle kontekst bliver kunstværket et lysende memento mori – en diskret påmindelse om, at livet ikke er evigt og at alt det vi ejer, ikke kan tages med i graven.
Det er Nørholms ambition at lade sit eftermæle stå diskret, men invasivt og mere eller mindre nyttigt blandt folk, der færdes i og omgives af kunstens på mange måder diametrale modsætning.
Hvordan adskiller Nørholms kunstneriske eftermæle sig det, hendes aske i så fald måtte lade sig omgive af på et sted som Amager Centret? I tråd med resten af Nørholms kunst, der anvender ord og bogstaver som billeder i forskellige formater, vil værket kunne opleves som en form for indskudt sætning uden begyndelse eller afslutning, der inviterer centergæsterne til at reflektere over stort og småt.
I Amager Centret hænger man ud, forbruger eller fordriver tiden. Lise Nørholm vil hænge ud i al evighed.
Om Lise Nørholm
Lise Nørholms (f. 1961) motiver tager udgangspunkt i typografien, ornamentet, den grafiske figuration og fragmenterede udsagn fra det offentlige rum. Ord er hendes grundstof, og hun samler særligt på dem, der rammer en tone af eksistentielle overvejelser omkring kunst og dét at beskæftige sig med kunst. Nørholm arbejder ofte stedsspecifikt, hvor hun forholder sig konkret til stedets æstetik og funktion.
Lise Nørholms bidrag til FABRIKKEN Afd. AC var støttet af Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for Billedkunst.
Fotos: Dorte Krogh