"Withdrawn" - at være og ikke at være

”I mødet bliver værket sig selv. På et tidspunkt begynder det at vende sig om og lære tilbage. Det er den smukke del af processen."

INTERVIEW⎟Theis Wendt er aktuel med værket ”Withdrawn” på udstillingen Skulptur Odense 2014: Still Waters Run Deep. Det afsluttende arbejde med værket har han udført på FABRIKKEN, hvilket har givet mulighed for at mødes til en snak om inspiration, nærvær/fravær i rummet og hvad den kreative proces ellers bringer med sig.

”Jeg blev inviteret til at deltage i udstillingen, som i år gav muligheden for at tænke skulpturer i en mere abstrakt og udvidet form. I Odense brugte jeg en dag på at gå rundt i baggårde, kravle op på vægge, søge off-spaces. Indtil jeg fandt Arkaden.”
Arkaden befinder sig på gågaden i centrum af Odense. Det har tidligere været et kulturhus og spillested, men har efterhånden stået øde i nogle år.

ARKADEN – en mudret inspirationskilde
I et forsøg på at opdage hvad der har inspireret ham til dette værk, lader jeg ham hive mig ind på sporet af en tabt tid. Han fortæller med stærk indlevelse om sit møde med denne bygning og det ikke-neutrale rum.

”Da jeg kom forbi, stod døren på klem. Jeg gik ind i det her enorme, store rum. Det ligner en western-saloon med dagslys fra oven og en træscene midt i rummet. På gavlen inde i rummet står der Arkaden med kæmpestore bogstaver. Der har været indrettet syv forskellige barer. Og rundt omkring barerne lå der smadret glas og ødelagt inventar.”

”Det er et meget mærkeligt rum. Det er et rum ladet med spor af sociale strukturer, som engang har været – og ikke længere er. Det er sådan lidt mudret. Rodet – men delvist ryddet op. Forladt – og så alligevel ikke. Det har en poesi over sig, dette meget mærkelige rum.”

"Withdrawn." Work in progess på FABRIKKEN. Foto: Theis Wendt

En fusion af skulptur og lyd i forladt rum
”Withdrawn” består af to dele, som knytter sig til rummet; seks skulpturer og en lydinstallation. Lydinstallationen afspiller et regn-soundtrack, som bliver placeret under loftet i bygningen og som vil kunne høres så snart man træder ind ad døren. ”Egentligt har jeg ikke arbejdet specielt meget med lyd, men jeg forestillede mig, at lyd som et atmosfærisk indgreb kunne aktivere rummet og inddrage de objekter og stemninger som allerede findes i rummet.”

Overfladerne på de høje, minimalistiske skulpturer spejler, hvad Theis kalder, et fastfrosset rum; et andet rum og en anden tid end hvad skulpturerne bliver præsenteret og oplevet i. De suger os ind i deres egen indre og transporterer os til en anden verden – væk fra det konkrete rum. Et indtryk som Theis forsøger at realisere også ved hjælp af lyden.

”Samtidig med at lyden af regnen skal forbinde det hele og skabe en sammenhæng mellem skulpturerne og det forladte rum, så er ideen også at bruge lyden til at fremmane en sanselig oplevelse, som både understøtter rummets konkrete og fysiske forhold, men som samtidig fordrejer virkeligheden inde såvel som udenfor.”

De introverte skulpturer
Det underliggende tema som Theis har beskæftiget sig med i skabelsen af dette værk er spørgsmålet om, hvordan man konstrueres til at være i et givent rum. Og en af hans generelle interesser er da også det sociale rums konstruktion af adfærdsmønstre: ”Hvordan agerer du i et rum, som er omgivet af syv barer, Shu-bi-dua hamrer derudaf og fadølsanlægget kører bare? Men nu fungerer rummet ikke mere som det burde. Og skulpturerne kan ikke rigtigt overskue det. De bliver lidt introverte i forhold til rummet. Skulpturerne og rummet forekommer fremmedgjorte overfor hinanden.”

Han tøver lidt for at overveje om tankerne bliver for abstrakte, inden han fortsætter med at forklare, hvordan han selv forstår sit værk.

”Skulpturerne repræsenterer et andet rum og står ligesom…withdrawn. De er på en måde utilpasse med deres placering. De gør det modsatte af hvad regnvejrs-soundtracket gør, som jo understøtter rummets konkrete eksistens. Skulpturerne går imod rummet, som en kontrast til rummet. De kommenterer på rummet, men er mere anti-stedspecifikke, end de er stedspecifikke.”

"Withdrawn." Work in progess på FABRIKKEN. Foto: Theis Wendt
"Withdrawn." Work in progess på FABRIKKEN. Foto: Theis Wendt

En virkelighed til forhandling
”Jeg gør min del. Jeg stiller nogle rammer op. Jeg bygger et materielt og immaterielt rum op. Jeg skaber et mødested med potentiale for at se og forstå forskellige virkeligheder.”

Oplevelsen af et værk er jo en subjektiv sag – det er der ikke uenighed om mellem os. ”Hvordan værket helt konkret skal forstås er til forhandling. Den dialog vil jeg gerne gå med ind i. Hvordan fungerer det – det ved jeg jo ikke,” erklærer han, men konkluderer: ”I mødet bliver værket sig selv. På et tidspunkt begynder det at vende sig om og lære tilbage. Det er den smukke del af processen. At det begynder at kigge indad mod afsenderen. Det aktiveres jo i mødet med beskueren, sproget og kommunikationen omkring værket.”

”Så snart værket er derude, så har det en form for resonans.”

Fravær/nærvær
Og resonans giver det absolut også, når der spekuleres over brugen af spejle i mange af hans værker.
”Jeg troede egentligt jeg var færdig med spejle, men det kom snigende ind på mig igen.”

Han lægger ud med at forklare, hvordan spejlet gennem kunsthistorien har været omdrejningspunkt for en længere diskurs omkring krop og rum. ”Beskueren oplever sig selv opleve værket. Nærvær og oplevelsen af tilstedeværelse foran værket som en del af værket.” Theis vender dog traditionen om ved at reducere beskuerens tilstedeværelse.

”Jeg fokuserer på fravær, ikke nærvær. Det trækker jeg ud for derigennem at skabe plads til en anderledes refleksion over vores kontemporære forhold til billeder, rum- og materialitetsforståelse. Jeg inkluderer ikke, jeg ekskluderer.”

Denne både leg og undersøgelse af forholdet mellem nærvær og fravær kommer også til udtryk i værket ”Withdrawn” som på samme tid er nærværende i rummet og fraværende i kraft af referencen til en verden udenfor det forladte rum. 

Skulptur Odense 2014: Still Waters Run Deep kan opleves fra 20. juni kl. 16.00 - 21. september 2014 på Arkaden, Vestergde 68, Odense C. 

 

af Dalila Tatarevic

 

Relaterede emner

Lej Hallen

Kræver dit værk plads? Har du brug for et rum med højt til loftet og perfekt lysindfald, hvor du kan udfolde dig k... Læs mere.

Artist Talk: Henning Lundkvist (SE) og Stefan Pfeiffer (DE)

Artist talk med FABRIKKENS residency-kunstnere i juni og juli, Henning Lundkvist (SE) og Stefan Pfeiffer (DE), onsdag... Læs mere.

Isabel Berglund skaber social værdi med kunst

INTERVIEW⎜Kunstneren Isabel Berglund fortæller om sit arbejde med værket Floating Island of Pearls, som hun har s... Læs mere.